Bewegingen Mei 2010

 

Vergelijking tussen de periode Mei 2009 en Mei 2010

Mei
2009
2010
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
349
367
+5,16%

 

Vergelijking tussen de periode 2009 en 2010

2009
2010
Verschil
Jan - Mei
1.295
1.390
+7,3%

Commentaar:

Na de desastreuze maand april, doet het deugd de bewegingen van mei 2010 te zien. We telden nl. 367 commerciële bewegingen t.o.v. 349 in mei 2009, wat een stijging betekent met 5,16 %.

Mei 2010 was trouwens de beste meimaand van de voorbije 5 jaar, wat bewegingen betreft.

Door het wegvallen van de BGB/MKA vluchten, stellen we wel een verschuiving vast qua toesteltypes. Waar vroeger de B-747 en de A300 de meeste vluchten voor hun rekening namen, ligt nu de MD-11 flink op kop. Dit is te wijten aan het feit dat Allied Air (met World Airways-toestellen) een groot aantal klanten van MK Airlines overgenomen heeft. Hierdoor is het aantal bewegingen per MD-11 verdubbeld tegenover de vorige maanden. De MD-11 is een milieuvriendelijker toestel dan de B-747-200, wat voor de luchthavenomgeving een stap in de groene richting is.

Met het begin van het zomerseizoen voor passagiersvluchten zijn geleidelijk ook de Turkse en Griekse bestemmingen weer op dreef gekomen. Hier liggen de aantallen zowat gelijk met 2009.

We moeten wel betreuren, dat Neckermann/Thomas Cook, na het opstarten van de nieuwe verbinding op Dalaman, plots beslist heeft dit programma volledig te annuleren, evenals de vluchten op Rhodos. Wellicht zal een gebrek aan belangstelling als reden ingeroepen worden. Het ging echter om nieuwe programma's, waarvoor we spijtig genoeg weinig of geen extra publiciteit gezien hebben.

Ondertussen worden de passagiers, die reeds op beide bestemmingen geboekt hadden, tegen hun zin overgeheveld op vluchten vanuit Brussel.

In de eerste 5 maanden van 2010 werden 7,3 % meer vluchten verwerkt dan in dezelfde periode in 2009.

Terug